Driva Eget, ny tidning för småföretagaren

Driva EgetSitter på tåget nu på väg hem till Skinnskatteberg för ett besök där över dagen kombinerat med jobb och datorsupport. Får publicera detta lite senare när jag kommer fram helt enkelt.

Det jag tänkte passa på och skriva om nu är i alla fall tidningen Driva Eget som damp ned med sitt första nummer i brevinkastet igår. En helt ny tidning av Anders Andersson med fokus på småföretagare och entreprenörer. Något som det finns gott om i Sverige.

Anders Andersson som alltså äger tidningen kommer tidigare från tidningen Privata Affärer men har nu alltså blivit sin egen med Driva Eget, passar bra i sammanhanget. Tidningen ser ut som vilken annan tidning som helst, dock är den häftad vilket känns lite lågbudget och ger inte samma kvalitetskänsla som till exempel Internetworld. Nu är jag inget tidningsfreak men i övrigt känns tidningen snygg och professionell, stilig och funktionell layout kanske man skulle kunna uttrycka det i tidningskretsar.

Det viktiga då, hur är innehållet? Det första numret av Driva Eget innehåller flera mycket intressanta artiklar och reportage som vänder sig direkt till småföretagaren. Klart intressantast för mig som nyföretagare, om man nu kan kalla sig för det efter tre år, var reportaget om Skatteverket och dess ofta fruktade revisioner. Ulf Andersson som arbetar som skatterevisor i Stockholm intervjuas om sitt arbete, väldigt intressant. Där tas bland annat upp hur Skatteverket väljer ut företag för revision och vilka parametrar som flaggas i deras system för att ett företag ska riskera en manuell granskning. Jag har troligen flaggats där 2006 eftersom jag då begärde uppskov med deklarationen. Nu har jag däremot god koll på alla papper och siffror och bjuder gärna på en kopp av bästa kaffe om Skatteverket kommer på besök.

En annan intressant artikel med många matnyttiga tips var reportaget med Björn Lundén som går igenom problematiken med att ta rätt betalt för sina tjänster och vad man bör tänka på vid sin prissättning.

Innehållet var kanon och tidningens lösnummerpris på 59 kronor känns som en bra investering med mycket intressant läsning. Trevligt initiativ är att tidningen ofta länkar till sin webbplats där det erbjuds ytterligare material och läsning.

På gott och ont är att Driva Eget endast ges ut var tredje månad, alltså fyra gånger per år. Det är tråkigt att en tidning med ett så pass intressant och viktigt innehåll inte utkommer oftare men samtidigt är det skönt att inte behöva stressa igenom innehållet. Tid är pengar och tid går inte till skillnad från pengar att deponera på banken för framtida behov, det vet vi alla som arbetar hårt med vår verksamhet!

Apropå den heta debatten om inbakad reklam bland bloggare så vill jag påpeka att detta inte är reklam. Jag har betalt fullt pris för tidningen ur egen ficka, tyvärr. Men givetvis är det möjligt att skicka mig intressanta produkter, om de sedan tas med här på bloggen avgör jag.

This entry was posted in Ekonomi, Företagande. Bookmark the permalink.