Först på Google, då handlar mamma

Var och hälsade på mamma och lite gamla kompisar i Skinnskatteberg under helgen. Mamma hade köpt ett nytt batteri till sin digitalkamera och vi talade lite om det och jag frågade så klart vart hon köpt det.

– “På Intenet!”

Jag blir ännu mer intresserad så klart och vill ha det ytterigare specificerat.

– “Jag gick in på det som kom upp först i Google.”

Mamma hade alltså handlat ett nytt kamerabatteri från den webbutik som dök upp överst i sökresultatet. Och det utan att kolla vidare hos konkurrenter. Det här är ingen nyhet, det är så här det fungerar. Men det var roligt att få det så pass svart på vitt att till exempel sökmotoroptimering kan göra enormt mycket för att få ett rejält uppsving i försäljningen.

This entry was posted in E-handel, Sökmotoroptimering and tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Ja, det är ju en enorm skillnad att vara nummer ett och nummer 2 i sökresultatet just av “mamma-effekten” du nämner ovan. Att man klickar på den som kommer först.

  • Man tror inte att det ska vara så viktigt.

  • Exakt! Men det var så skönt att höra det som hon uttryckte det för då förstår man verkligen hur viktigt och värdefullt det är att ligga så högt som möjligt.

  • Förresten. Välkommen hit Rikframtid! Tror inte att jag sett dig bland kommentarerna tidigare.