Jag vann Affiliate-SM och så här gick det till

Nu är det snart en månad sedan första omgången av Affiliate-SM avslutades och jag korades som vinnare på Adtractions kontor. Det var en trevlig tillställning som senare avslutades på Texas Long Horn med en rejäl köttbit.

Adtraction bjöd så klart och som det var sagt så skulle deras kommission under tävlingsperioden gå till avslutningsfesten. Men jag är säker på att de, precis som alla andra, gick back på arrangemanget. Eller vänta, Intropris som utan egen insats (bortsett från en kommentar den 5 november) fick all trafik och ett koppel nya kunder var nog den som verkligen tjänade något på det hela. Synd, eller rent utsagt riktigt dåligt, så hade de heller inte någon representant med under avslutningskvällen.

Men nog om detta. I den här bloggposten är det dags att summera min tävlingsinsats och full transparens utlovas. Läs om du orkar. Kommentera och pusha gärna.

Vad tävlingen gick ut på och min strategi

Intropris (.se) var alltså det affiliateprogram som gällde under tävlingen där vi deltagare tävlade om att generera så mycket försäljning som möjligt via affiliatenätverket Adtraction. Reglerna var enkla och i princip alla metoder var tillåtna.

Min första tävlingsstrategi var att satsa på att bygga ett par webbplatser och jag registrerade redan den första tävlingsdagen domänerna kopbilligt.se, prylprinsen.se och kopprylar.se. Tanken var att hämta hem data och presentera produkter från Intropris i ett eget gränssnitt och driva trafiken vidare via affiliatelänkar. En form av tråkiga produktkataloger alltså.

Den första tanken och strategin blev kortvarig. Domänerna registrerades på impuls så fort tävlingsprogrammet Intropris presenterades på morgonen, men ju längre dagen gick kom min strategi att förändras och den initiala planen fick ge vika till förmån för köpt trafik och att driva trafik direkt till Intropris via Google Adwords.

Ungefär en vecka efter tävlingsstart hade jag en kampanj i rullning och de första potentiella kunderna började skickas till Intropris.

Min Adwords-setup

Intropris är alltså en webbutik på nätet som säljer allt ifrån fiskenät till apelsinpressar och vill man uppnå en hög trafikvolym, en acceptabel quality score i Adwords och konverterande trafik krävs det en del arbete. Att ta fram en härliga massa sökord och sökfraser fördelade över ett koppel annonsgrupper presenterade med en uppsättning annonser med varierande annonstexter är inget man gör på en förmiddag.

Jag har inte klockat mitt arbete under Affiliate-SM men säg att den grundläggande Adwords-setupen med 703 sökord och sökfraser fördelade över 105 annonsgrupper och 197 annonstexter tog ungefär 2-3 arbetsdagar.

Nu är det inte så att jag setat och hackat in allt detta i det vanliga gränssnittet för Adwords utan jag har gått via ett egenutvecklat webbverktyg som har underlättat och snabbat upp betydligt. Dessutom hjälper verktyget till att skapa annonser, annonstexter, EPI-data för varje sökord och en del annat lall (se skärmdump nedan). Verktyget är tyvärr inte färdigutvecklat och kommer aldrig att bli, men det finns planer att erbjuda det som en feature i kommande affiliatenätverket Adrecord men då måste det hottas upp något först.

PPC-verktyg

Medan tävlingen har pågått och kampanjen har rullat och skickat trafik till Intropris som konverterat, om än dåligt, så har jag löpande lagt någon timme i veckan på att förfina kampanjen. Ta bort dåliga sökord, skapa nya annonstexter, justera klickbudet, sortera om sökord etc. Nu tittar vi på lite siffror.

Statistik

En Adwords-kampanj med hundratals sökord innebär så klart att man får lite siffror att vrida och vända på. Jag presenterar nedan en skärmdump från ett kalkylark. Är någon intresserad av ytterligare data så är det bara att höra av sig. All statistik från min medverkan i Affiliate-SM är open source kan vi säga.

Resultat Affiliate-SM

CPC = Cost Per Click (SEK)
CTR = Click Throught Rate (%)
CPS = Cost Per Sale (SEK)

Klickdatan i tabellen ovan är hämtad från Adwords. Adtractions egna mätning visar betydligt fler klick då de inte filtrerar bort de automatiska kontroller Adwords genomför då de testar länken, kontrollerar landningssida för att bedöma quality score etc. Även raden för annonsvisningar är så klart en uppgift hämtad från Adwords.

Statistiken talar för sig själv egentligen men några punkter följer nedan för att förtydliga.

  • Jag gick back 2337,58 kr på kampanjen.
  • 18% i ersättning istället för 7% skulle behövts för att passera break even och göra ett positivt resultat (21975 x 0,18 = 3955,50).
  • Varje avslut kostade 149,07 kr i annonsering (CPS).
  • Konverteringen i butiken är exceptionellt låg. Av 9012 besökare gjordes 26 avslut vilket innebär en konverteringsgrad på knappt 0,29 procent. Det är riktigt otäcka siffror om man bedriver e-handel. Anders Granström har bloggat bra om Intropris och deras usla konvertering. Kritiken bemöts redan den 5 november men sedan är det stiltje, eller storm och skeppet sjunker beroende på hur man ser på det.
  • Intropris fick 26 ordrar och drygt 9000 besökare för runt 2000 spänn.

När vi tittar på dessa siffror måste vi ha i åtanke att de inte är helt spikade ännu. Jag drev trafik till Intropris fram tills den 15 januari och då programmet har en “cookietid” på 45 dagar vilket innebär att det kan genereras sales fram tills månadsskiftet februari/mars utan att kostnaden för annonseringen ökar. Resultatet kan alltså bara bli bättre och som vi ser i den näst sista kolumnen har faktiskt två “cookiesales” registrerats efter den 15 januari. Tillkommer ytterligare sales får jag återkomma med uppdaterad statistik.

Konverterande sökord

Vilka sökord är det då som legat bakom mina 26 sales under tävlingsperioden och den efterföljande “cookie-tiden”? Då kampanjen inte är intressant för mig att köra vidare och Intropris inte svarar på mail om fortsatt samarbete så kan jag lika gärna publicera hela listan.

Efter varje sökord anges ordervärdet för den sale som hörde till sökningen och klicket. Som synes var sökorden “vapenremmar” samt “råttskrämmare” de enda sökfraser som levererade fler än en sale.

  • apelsinpress – 269 kr
  • betesnät – 398 kr
  • diamantbryne – 128 kr
  • fiskenät – 1196 kr
  • fiskespöhållare (möjligen, men inte troligt var sökordet “ekolod” där anledningen till tveksamheten beror på att mitt verktyg för att administrera PPC-kampanjer via affiliatenätverk inte var färdigutvecklat vid tillfället och att Adtractions egna mätning rapporterar “blankt” sökord av någon anledning) – 299 kr
  • fisknät – 398 kr
  • hagelammunition – 487 kr
  • jaktfilmer – 149 kr
  • jaktkläder barn – 886 kr
  • jaktradio på faktura – 3965 kr
  • julbelysning – 172 kr
  • kamouflagenät – 299 kr
  • kolsyrepistol – 1209 kr
  • laddutrustning – 5990 kr
  • Philips+HR2752+ – 539 kr
  • pimpelset – 246 kr
  • Pirkar – 199 kr
  • råttskrämmare – 590 kr
  • råttskrämmare – 598 kr
  • slaktkniv – 789 kr
  • tändhattar – 670 kr
  • vapenfett – 267 kr
  • vapenkoffert – 1074 kr
  • vapenremmar – 379 kr
  • vapenremmar – 429 kr
  • vildsvinstjära – 350 kr

Sökord med flest klick

Det finns ju väldigt mycket mer statistik att presentera men jag ska inte trötta ut er allt för mycket. Vi avslutar sökordstemat med en topp fem över de sökord som genererat flest klick.

  1. jaktkläder – 564 klick
  2. [hundbur] – 237 klick
  3. [fiskenät] – 236 klick
  4. [isborr] – 195 klick
  5. [kamouflagenät] – 194 klick

Vad kunde jag ha gjort bättre

Så här i efterhand kan man sammanfatta mitt arbete med att jag la rätt mycket tid på den grundläggande kampanjuppsättningen och att det löpande arbetet och justerandet, som egentligen är viktigast, fick för lite uppmärksamhet. Jag kunde, och borde, ha lagt mer tid på att experimentera med andra annonstexter, ta bort dåliga sökord och liknande. Anledningen till det sinande engagemanget berodde delvis på att Intropris visade sig vara en e-butik som konverterande mycket dåligt, långt under vad man kan förvänta sig.

Hade man sett ett bättre resultat konverteringsmässigt hade det så klart varit mer motiverat att lägga ned mer tid på kampanjen. Nu var den enda drivkraften egentligen att vinna tävlingen och man förstod ganska tidigt att det skulle bli tvunget att pynta upp med egna slantar för att vara med i matchen. Detta var en av anledningarna till att Affiliate-SM 2009 floppade ganska rejält. Jag tänker inte gå in på ytterligare anledningar i den här bloggposten utan inväntar tävlingsledningens egna utvärdering och data från den feedbackinsamling som genomförts.

Summering

På ett personligt plan för mig har Affiliate-SM varit väldigt lärorikt på många sätt. Framför allt har jag för första gången arbetat med en större Adwords-kampanj. Dessutom har jag kört igång flera andra kampanjer parallellt med Intropris-kampanjen och i samband med detta har jag fått anledning att utveckla vidare på mitt webbverktyg.

Affiliate-SM 2009 var ett riktigt grymt initiativ och det var första gången som den här typen av tävling genomförts i Sverige. Ett stort tack till Anton Malmberg och Joel Falck som tog tag i detta och förhoppningsvis har vi nu ett årligt återkommande “affiliate-jippo” som bara kan bli bättre och bättre. Det är viktigt nu att en ordentlig utvärdering görs av tävlingsledningen för att de som ska hålla i detta nästa gång kan göra det ännu bättre. Vi ska ta lärdom, skilja på sak och person och se till att Affiliate-SM 2010 blir något att se fram emot.

Tack som sagt till tävlingsledningen och sedan till Adtraction, Intropris och alla andra deltagare! Grattis till Jonas Carlström och Fredrik Fröbom (dags att skaffa en webb eller blogg Fredrik?) som kom på andra respektive tredje plats, ni kämpade väl men det räckte inte riktigt.

Och tack grabbarna (Nicklas och Tomaz) på kontoret för det fina diplomet, där blev jag till och med lite rörd då jag kom upp från ett pass på gymmet och ni hade fixat, printat, signerat och ramat in.

Jonny Elofsson Affiliate-SM

Diplom Affiliate-SM

Snipp snapp snut, då var denna saga slut. Undrar ni något så fråga i kommentarerna. Glöm som sagt inte att pusha det här inlägget. Orkar ni mera finns ett par intervjuer länkade nedan.

Mer läsning om mitt deltagande i Affiliate-SM

This entry was posted in Affiliatemarknadsföring and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.