Mät konvertering över olika domäner och annonspositioner hos Double.net

Tracka konvertering hos Double.netAtt kunna veta vilken webbplats eller annonsposition som genererar konvertering är så klart mycket viktigt för att kunna annonsoptimera och finna den modell som ger bäst avkastning på affiliatekontot.

Hos affiliatenätverket Double.net har jag alltid stört mig på att det inte som standard går att särskilja vilken webbplats som ligger bakom vilka leads, sales och klick. Annonserar du med ett program på flera webbplatser bakas statistiken ihop och du har ingen som helst aning om hur respektive webb konverterar. Köper du dessutom trafik via till exempel Google Adwords måste du många gånger gissa dig till om en annonskampanj är lönsam eller inte.

Anledningen till detta är att Double.net kör en lite annorlunda modell till skillnad från andra nätverk. Då du ansöker till ett program gör du inte det med någon speciell webbplats. Det innebär att då du blir godkänd, om så blir utfallet, kan lägga upp annonser på i princip vilken webb som helst. Domänen behöver faktiskt inte ens vara specificerad på inställningssidan för webbplatser i gränssnittet hos Double.net. Smidigt för publishers men inte lika enkelt för annonsörer att kontrollera i vilka medier de presenteras, men det är en helt annan historia.

Halvdana rapporter och månadslagring

Möjligheten att särskilja webbplatser och tracka annonspositioner finns hos Double.net med något som kallas användargrupper, men till skillnad från andra affiliatenätverk har de bara löst det halvdant. Du kan inte få användargruppsdata specificerat med datum i deras gränssnitt. Dessutom lagras bara trackingdata för användargrupper i en månad. För att få statistiken specificerad med datum måste du använda det Double.net kallar feeds i kombination med användargrupper. Vill du ha åtkomst till data som är äldre än en månad måste du börja samla in feeddata löpande på egen hand. Detta har jag nu löst med ett egenutvecklat “insamlarscript” som läser de feeds som Double.net erbjuder och matar in uppgifterna i en databas.

Kort om användargrupper

Är du ansluten till Double.net och visar annonser från en annonsör på flera webbplatser men inte använder användargrupper bör du styra upp det pronto för att kunna särskilja konverteringen. För att börja använda användargrupper behövs bara en extra parameter i trackinglänken, se exempel nedan.

http://click.double.net/?4155;10;8917;0;0;ug=jonnyelofsson_se

Variabeln ug i trackinglänken står för user group och värdet har jag satt till jonnyelofsson_se. Klick och eventuella sales och leads som genereras via den här länken presenteras i gränssnittet hos Double.net precis som vanligt men kikar jag under menyalternativet som heter “Tracking” och fliken “Användargrupper” har användargruppen jonnyelofsson_se lagts till med detaljerad statistik för just den användargruppen. På så vis vet jag hur den här webbplatsen, eller bloggen, konverterar för det program jag länkar till.

Genom att använda användargrupper på det här sättet kan du särskilja webbplatser åt. Vill du ta detta ett steg längre och även mäta konverteringen över skilda annonspositioner skapar du bara ytterligare användargrupper. Exempelvis skulle min användargrupp jonnyelofsson_se istället kunna få namnet jonnyelofsson_se_post_717 för att särskilja just länken i den här bloggposten som har id-nummer 717 (tilldelat av WordPress).

För er som jobbat med andra affiliatenätverk påminner det här väldigt mycket om det som brukar kallas EPI.

Användargrupper och datum

Som jag nämnde tidigare så kan man i gränssnittet hos Double.net inte se användargruppsdata specificerat med datum utan all data är sammanslaget för den senaste månaden. Det är den möjlighet som erbjuds om du inte använder feeds och lagrar datat på egen hand.

För att underlätta just detta har jag programmerat ett litet script (PHP) som läser de feeds som Double.net erbjuder och stoppar in datat i en SQL-databas, jag kör MySQL.

Nu är jag ingen kung på att programmera men scriptet fungerar och finns för gratis nedladdning för den som vill ha full koll på statistiken hos Double.net. Installationshjälp och nedladdningslänk finns på länken nedan.

Hur jag är på att förklara vet jag inte, men fråga i kommentarerna bara om det är några konstigheter. Ingen support eller installationshjälp ges men för en tusing plus moms eller en riktigt bra och permanent inlänk kan jag hjälpa till med installation och vägledning för den som önskar. Nedan en dump från scriptet då data från användargrupper presenteras.

Double.net feed (EPI) reader

This entry was posted in Affiliatemarknadsföring and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.