Nu är måttet rågat UPS

Jag har inte tagit upp e-handlaren och entreprenören Dan Nilssons trassel med transportföretaget UPS här på bloggen tidigare men nu är det verkligen hög tid.

Det hela började med att Dan för drygt en månad sedan skrev ett provocerande inlägg på sin blogg efter att ha uppmärksammat hur värdelöst UPS rutiner fungerar för att göra moms- och tulldeklarationer på varor som importeras från utlandet. Inlägget var som sagt provocerande i sann Dan-anda, men samtidigt förstår varenda vettig människa att det hela är ett skönt skämt med kopplingar till Nazityskland och bruna uniformer. Jag hänvisar vidare till Dans blogg för att läsa vidare om “UPS-bluffen“.

Med bloggosfärens hjälp har Dans inlägg om “UPS-bluffen” rankat väldigt bra hos Google och vid sökningar på just “UPS“, tror till och med att det handlade om en topp fem-placering där ett tag. Dans inlägg har sjunkit tillbaka något nu men många andra bloggare som tagit upp detta finns med i SERP:en med bra placeringar. Inte speciellt tjusigt om man heter UPS.

Det har under hela tiden sedan Dans inlägg varit tyst från UPS om det hela och ingen kontakt med Dan har tagits även om det borde ha varit en självklarhet samma dag som blogginlägget upptäcktes av UPS. Istället har UPS kopplat på det tunga artilleriet där Advokatfirma Lindh håller i spakarna. UPS har alltså undvikit att ta kontakt med Dan direkt och istället valt att gå den amerikanska vägen med jurister för att försöka fly ursprungsproblemet med deras dåligt fungerande intullning.

Ja vad ska man säga, UPS visar bara prov på hur fruktansvärt värdelösa de är på att hantera kritik, rätta till problem samt hantera bloggosfären rent PR-mässigt. Om det sistnämnda måste jag rekommendera Simon Sundéns lektion till företag hur man bör hantera kontakten med bloggare. Nikke Lindqvist sammanfattar också kort hur man som företag bör kommunicera med bloggare.

Hur detta kommer att sluta återstå att se, jag följer i alla fall det hela med spänning hos Dan och önskar honom lycka till med sin försäljning av roliga prylar.

This entry was posted in Marknadsföring and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.