Nyheter på Facebook Ads

Det händer saker och utvecklingsteamet på Facebooks annonsavdelning ligger inte på latsidan, även om det är lite udda prioritering kanske som Simon Sundén påpekade i en bloggpost i måndags gällande geo targeting i Sverige. Tänkte pusha för några fräsiga nyheter, läs vidare.

Äntligen svensk valuta

Äntligen har Facebook Ads fått stöd för fler valutor och däribland vår underbara krona. Tidigare har all annonsering på Facebook hanterats i valutan USD och med pendlande valutakurser har det varit onödigt krångligt då jag summerat mina PPC-kampanjer. Nu kan jag synka allt mycket lättare, SEK hos affiliatenätverken, SEK på företagskontot, SEK på Facebook, SEK på Adwords och förhoppningsvis slutligen även SEK i lädret. Underbart skönt!

Ytterligare möjligheter att rikta annonser

Facebook birthday targetingNu går det att rikta annonser mot personer som fyller år med birthday targeting. Dock skulle den här funktionen behöva utökas till att även erbjuda möjlighet att rikta annonser till vännerna till den som fyller år. För även om man troligen vet bäst själv vad man vill ha i present så bör det vara vännerna som sköter inköpet i det här läget. Men trots bristerna kan man nog styra roliga annonser om man kopplar på kreativiteten. Det vore ju också till exempel intressant att kunna rikta annonser till personer som fyller år om en vecka eller två för att rikta erbjudanden inför kalaset, catering eller underhållning till exempel. Förhoppningsvis ser vi en utökad birthday targeting-funktionalitet längre fram nu när grunden är lagd.

Utöver birthday targeting kom idag också en prima funktion för att rikta annonsering mot medlemmar som är med i grupper, anmält sig till event, använder en applikation eller är med på en page du själv administrerar. Du kan också rikta tvärt om, alltså till medlemmar som inte är med i eller använder någon av dessa. Connection targeting kallas det här i annonshanteringen. Så kom igen, ge mig tips på sköna produkter via affiliateprogram som kan intressera hundägare som jag kan rikta mot min grupp “Hundar” med 1 700 hundtokar. Säljer du själv hundprodukter på nätet? Hör av dig så dealar vi fram något läckert!

Sist men inte minst har en ny location targeting tillkommit som innebär att du kan rikta din annons till flera länder samtidigt, upp till 25 stycken. Facebook kontrollerar informationen i profilen och IP-nummer för att få fram vilket land besökaren representerar.

This entry was posted in Marknadsföring and tagged , , , , . Bookmark the permalink.
  • Måste verkligen underlätta för bokföringen med bara en valuta. Konstigt det tog så långt tid att justera det. Men bättre sent än aldrig :)

  • Helt klart. Eller inte bokföringen i företaget utan mer när jag gör uppföljningar och kontrollerar hur kampanjerna går. Kampanjerna bekostades med dollar (och drogs i en klumpsumma på mitt Visakort en gång per dygn) och intäkterna var i SEK.

    För att mäta resultat för varje kampanj tidigare var jag tvungen att dividera och greja med den klumpsumman som drogs på Visakortet och fördela den över kampanjerna för att veta hur mycket varje kampanj kostade i SEK. Oftast gjorde jag inte detta utan höftade dollarkursen, mariginalerna var så pass bra ändå för att se att det var ett positivt resultat. Ja en soppa var det i alla fall för exakt mätning så det här underlättar enormt.