Affiliateprojekt – Önskelista.se

Det är ungefär tio månader sedan jag bloggade om affiliatemarknadsföring mer ingående. Nu är det dags att få fart på bloggen igen och det med en bloggserie där jag tar upp intressanta affiliateprojekt och personerna bakom dessa. Det kommer att gå en röd tråd genom bloggposterna i serien men det blir så klart viss variation. Först ut är Anders Granström som nyligen lanserat Önskelista.se.

Anders Granström

Anders GranströmFör drygt två år sedan träffade jag Anders Granström för första gången, i ett affiliatesammanhang naturligtvis då affiliatenätverket Commission Junction bjöd in till after work. Vi har sedan dess blivit goda vänner, setts många gånger och givetvis gjort business ihop.

Anders har arbetat mycket med sökmotormarknadsföring och Google Adwords och driver dessutom webbplatser inom upplevelser, presenter, julklappar och fotboll med affiliate som genomgående intäktsmodell. Nu är det på presenttemat vi ska fördjupa oss ytterligare då vi tittar närmare på Anders senaste projekt Önskelista.se. Vi börjar med att ställa honom mot väggen med några frågor om projektet.

Hej Anders! Kul att du vågar ställa upp och vara först ut i min nya bloggserie om affiliateprojekt. Varför valde du att starta en tjänst som Önskelista.se?

Efter att ha länge jobbat med vanliga och enkla affiliatesajter så har jag mer och mer blivit sugen på att starta en tjänst som folk verkligen skulle ha nytta av. Jag fick idén om önskelista tidigare i år, men började på allvar att fundera på denna i somras. En önskelista passade dessutom bra bland de affiliatesajter som jag har inom upplevelse-, present- och julklappsområdet.

Nu har jag lite insiderinformation om att domännamnen önskelista.se och onskelista.se var domäner som du kom över på andrahandsmarknaden genom att kontakta dåvarande innehavare. Hur mycket fick du punga ut?

Det blev en del pengar. 30000 kronor fick jag ge för Onskelista.se och 5000 kronor för Önskelista.se. Turligt var .com av dessa lediga, så de högg jag direkt.

Hur viktigt tycker du det är att ha ett bra domännamn då man vill satsa fullt ut med ett webbprojekt?

Tjänsten i sig och kvaliteten på denna är naturligtvis det viktigaste, men ett riktigt bra domännamn underlättar mycket. Exempelvis så är det lättare att få “type ins” (det vill säga att folk skriver in webbadressen direkt på chans istället för att Googla), folk länkar ofta med viktigaste ordet (önskelista) per automatik vilket i sin tur underlättar att få en topposition i sökresultatet. Jag kom till exempel upp i topp 3 på sökordet “önskelista” bara några veckor efter lansering.

Men framförallt så är domännamnet viktigt för varumärket och i mitt fall så kommunicerar också varumärket vad tjänsten går ut på.

Du är själv ingen programmerare eller designer utan satsar mer på marknadsföring, sökmotoroptimering och andra bitar som är viktiga för att lyckas på nätet med ett projekt av den här kalibern. Hur tycker du att det fungerar att outsourca, och blir det alltid som du först tänkt?

Att jobba med outsourcing går bra tycker jag. Det är naturligtvis inte alltid problemfritt, men efter att ha jobbat på detta vis i några år nu så tycker jag att det flyter på. Det gäller att utveckla en “arbetsgång” för att kunna få en så effektiv process som möjligt.

Det finns flera tillfällen där mitt outsourcande inte alls blivit som jag tänkt mig, men det är bara att lära sig av det och gå vidare.

Förhållandevis dyra domännamn, outsourcad utveckling och andra kostnader gör att du innan lansering har röda siffror i boken. Hur ser affärsmodellen ut och när tror du att du kan räkna hem den initiala investeringen?

Mina intäkter kommer av att besökarna lägger till produkter ifrån presentgeneratorn till sin önskelista och att mottagarna av listan sedan handlar av dessa. En del av intäkterna kommer även att komma från de nyhetsbrev som jag skickar ut. Jag hoppas att Önskelista.se ska ha betalat sig själv till slutet av 2011, men då det tillkommer mer utvecklingskostnader under den närmaste tiden så finns det ingen garanti för detta.

Slutligen, vad önskar du själv i julklapp?

Playstation 3 med NHL11.

Tack Anders för att du tog dig tid att svara på frågorna!

Så här fungerar Önskelista.se

På Önskelista.se kan du skapa önskelistor på ungefär på samma sätt som kundkorgen fylls i en webbutik. Då önskelistan är klar fyller du i din e-postadress och några vänners e-postadresser och önskelistan skapas och skickas iväg. Givetvis är alla produkter hämtade från butiker som har affiliateprogram och Anders får provision på den försäljning som genereras via affiliatelänkarna. En genialisk idé!

Vännerna kan via den inloggning som automatiskt mailas ut markera en önskan på listan som uppfylld vilket förhoppningsvis för Anders del innebär att vännen gick via en affiliatelänk och köpte produkten som önskades, katshing!

Det här är egentligen inte några konstigheter och för Anders gäller det att göra tjänsten så lättanvänd som möjligt för att hjälpa den som skapar sin önskelista med att hitta bra önskningar. Både produkter som användaren verkligen önskar sig och produkter som Anders får bra provision för via affiliatenätverket. Här kan Anders mäta och presentera konverterande produkter tills han storknar.

Önskelista.se

Fem tips från coachen

Nu är jag ingen konverteringsexpert men efter att ha testat Önskelista.se som både önskare och önskeuppfyllare tror jag mig ha hittat några punkter som kan hjälpa Anders att förbättra och lyfta Önskelista.se till ytterligare en nivå.

Den här delen av bloggposten vänder sig i första hand direkt till Anders men fri för vem som helst att läsa som har tid över.

1. Sociala medier

Det går att dela sin önskelista på Facebook, men först efter att man loggat in med de uppgifter som mailats ut. Även om det är enkelt att skapa sin önskelista och skicka iväg den så tror jag att Anders skulle tjäna på att göra det här steget lite mer omfattande där man direkt kan pusha ut önskelistan på Facebook och Twitter. Kanske går det direkt efter att önskelistan skickats iväg presentera ytterligare ett steg där önskaren, om denne vill, kan sprida önskelistan via olika sociala medier.

2. Diskussion

De e-post vännerna får då en önskelista skapas innehåller lösenord som kan användas för att logga in och markera produkter som köpta. På så vis undviks dubletter under granen (önskelistan finns även tillgänglig utan inloggningskrav).

I det inloggade läget tycker jag att det borde finnas möjlighet för vänner att diskutera inköp och önskningar för att på så vis diskutera kring önskelistan och dela upp mer kostsamma önskningar. Detta ökar också chansen för Anders att till exempel önskningen som går loss på 41930 kronor verkligen blir uppfylld (Formel 1-upplevelse i Monte Carlo).

3. Mer produkter

Sluta slappa nu Anders och fyll på “presentsnurran” med fler produkter. Har du inte stöd för automatisk inläsning av product feeds så sätt din programmerare på det omgående. Därefter är det bara att plocka hem de product feeds vi har att erbjuda på Adrecord och produktintaget sköter sig självt.

4. Sökrutan

Jag tror att Anders behöver jobba mer med sökrutan och göra den mer omfattande. För det är i, och med, sökrutan allt börjar och en önskelista tar form. Tydliggör att det är till sig själv man söker presenter, till exempel genom att ändra rubriken till något i stil med “Sök presenter att önska här!” och rubriken för åldersvalet kan kanske ändras till “Din ålder”.

Sökrutan kan dessutom ta mycket mer plats och ge förslag på sökningar, färdiga länkar att klicka på som fyller sökfälten med information till exempel. Ett fält för fritextsökning skulle också vara bra som söker på rubriker och produktbeskrivningar.

Sökrutan går också att fylla med kategorier och butiker. Jag tycker inte att man ska vara rädd att skylta med de affiliateprogram/butiker som är anslutna till tjänsten. Visa kanske upp och arbeta med butikernas logotyper för att visa att det är produkter från välkända butiker som kan läggas i önskelistan. Detta kan så klart leda till att användaren önskar produkter som inte finns i ditt utbud genom att bläddra direkt i e-butiken. Användaren matar då säkerligen in en direktlänk till produkten i sin önskelista, men då borde ditt system omvandla länken till en affiliatelänk eftersom du har butiksdomänen (till exempel coolstuff.se) i systemet. En annan fördel med detta kan också vara att den som skapar sin önskelista handlar själv direkt i butiken och genererar en affiliateintäkt omgående.

5. Kickback / reward

Jag tänkte att jag skulle avsluta med ett halvtokigt tips, dock genomförbart, men som kräver en del vidareutveckling. Ge kickback till användare som använder önskelista, antingen till de som önskar eller de som köper presenter. Kickbacken som kan redovisas som poäng eller kronor kan sedan användas för att handla presenter. Är man en flitig användare av Önskelista.se kan man på sikt allså uppfylla andras önskningar helt gratis. Kickbacken baseras naturligtvis på den provision som kommer från affiliatenätverken för respektive transaktion.

Slutord

Det här var som sagt inledningsvis ett försök till att ta upp det affiliaterelaterade bloggandet igen. Jag hoppas att det uppskattades och att främst du Anders fått ut något av detta för ditt projekt Önskelista.se. Tanken är att det här ska bli en bloggserie där jag om några veckor går på nästa projekt och nästa affiliateentreprenör med ett nytt inlägg med liknande upplägg.

Glöm nu inte att skapa en önskelista inför jul!

Övriga delar i serien

This entry was posted in Affiliatemarknadsföring and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.