Örebroare vet hur man porrsurfar

Porr på GoogleJag vet inte vad som är mest komiskt med nyheten i Nerikes Allehandas webbupplaga, att örebroare är kungar på att porrsurfa eller den härliga rubriksättningen Örebro län femte kåtast i landet. Summa summarum och anledningen till den här bloggposten är att Magnus Bråth som tagit fram och presenterar statistiken på sin blogg skapat ett snuskigt(!) lyckat länkbete.

För den oinvigde passar jag på att förklara ordet länkbete som ofta används inom sökmotoroptimering. Ett länkbete är då man skapar ett intressant innehåll som lockar till naturlig inlänkning. Andra, det kan till exempel vara bloggare eller som i det här fallet en nyhetssajt, tycker på ett eller annat sätt att innehållet är värt att länka till. I det här fallet får Magnus Bråth på bloggen Nakna Sanningen en värdefull inlänk från NA.se till sin bloggpost om svenskarnas sökningar efter porr på Google.

Det vore intressant att veta hur Magnus fått NA.se att uppmärksamma undersökningen, kan det vara via MyNewsdesk kanske? Mycket möjligt.

Grattis Magnus till ett porrigt länkbete och må gott i Costa Rica!

Uppföljning (2009-12-01)

Magnus Bråth bloggar idag uppföljande (med tillhörande pressmeddelande hos MyNewsdesk så klart) om den här “kuppen” vilken i skrivande stund fått ursprungsbloggposten att ranka som nummer sex på Googles första resultatsida vid sökning på just sökordet “sex”.

På samma tema (online PR och MyNewsdesk) med Christian Rudolf

Missa heller inte när Christian Rudolf ritar på sin whiteboard och förklarar hur du kan dra nytta av MyNewsdesk i din online PR-marknadsföring för att skapa länkjuice. Inte riktigt på samma sätt som Magnus gjort men ett upplägg som är ganska lika. Christian har för övrigt ritat på sin whiteboard vid ett flertal tillfällen på ett trevligt och lärorikt sätt, får inte missas.

This entry was posted in Sökmotoroptimering and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.
  • http://www.bjornsennbrink.se Björn Sennbrink

    NA sjunker snabbare mot botten än en sten. Ett solklart exempel på hur urvattnad(!) journalistik NA försöker sälja på folk.

  • http://www.superhjaltejul.se/ Stefan

    Min första reaktion är att halva artikeln på NA handlar om bloggen och inte alls om nyheten. Låter verkligen som att man har haft nyhetstorka och sex säljer..

  • http://www.sokmotorkonsult.se Magnus

    Det skulle kunna vara så att de hittat pressreleasen, jag håller på och experimenterar med Mynewsdesk för att kunna skriva en artikelserie om tjänsten senare.

  • http://www.jonnyelofsson.se Jonny Elofsson

    Kul Magnus, det ser vi fram emot. =)

  • http://www.dreambuilders.se Andreas Bard

    Man kan ju också se att det peaket sen dagen du flyttade dit Jonny.

  • http://www.jonnyelofsson.se Jonny Elofsson

    Haha du anar inte vad jag väntat på att någon ska dra dessa paralleller.