Resultat av annonsering på Facebook

Nu har jag kört klart min kampanj på Facebook där jag marknadsfört Svenska Komiker med inriktning på Magnus Betnér och Björn Gustafsson. Som jag berättat i tidigare inlägg nyttjade jag kuponger som möjliggjorde att annonsera gratis för motsvarande 250 dollar. Tänkte att jag skulle följa upp här på bloggen med hur kampanjen gick och vad jag fick ut av den.

Jag körde kampanjen under tre dagar eftersom jag begränsade budgeten till $100/dag. Tillsammans visades mina fyra olika annonser 661 670 gånger och genererade 1 119 klick till vilket innebär en CTR på 0,17 procent. Annonsen där jag även infogade en bild på Björn Gustafsson var så klart populärast att klicka på. Övriga annonser var enbart text.

Nu har jag inte investerat några pengar eftersom jag kunde annonsera gratis och de få dollar webbsidan dragit in på annonser (Google Adsense) är ren vinst. Hade jag betalat för annonseringen hade jag gått med brakförlust och det här är inget vidare exempel på bra PPC- och affiliatemarknadsföring. Däremot har jag säkert fångat upp några återkommande besökare och fått andra komediintresserade att upptäcka min webbsatsning på svensk ståuppkomedi.

This entry was posted in Marknadsföring and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.