Semestertider på tidningsredaktionerna hos DN och Ny Teknik

Här i dagarna publicerade Ny Teknik en artikel om sökmotoroptimering, en artikel som såg ut att ha levererats direkt från två företag som själva erbjuder sökmotoroptimering. Dold reklam med andra ord. Artikeln är tänkt att vara konstruerad på ett sådant sätt att den ska ranka bra på söktermen “hamna i topp hos Google” i sökmotorerna och att de som önskar information om just det ska få kännedom om de SEO-företag som i själva verket ligger bakom artikeln. En riktig skitartikel ur flera hänseenden, Simon Sundén förklarar utmärkt varför.

När sedan samma artikel dyker upp på Dagens Nyheters webbplats senare blir det bara ännu mer löjeväckande. Nikke Lindqvist som är en erkänt duktig aktör i branschen har nu dragit igång en kampanj mot detta och det är mycket bra att det här får så stor uppmärksamhet som möjligt. Nikke har mer information detta i sin bloggpost “Hamna i topp hos Google“.

Artiklarna hos DN och Ny Teknik tänker jag inte ens bjuda på en betydelsefull inlänk så här nedan länkas de med tillägget nofollow.

Mycket skit ska man behöva se…

This entry was posted in Sökmotoroptimering and tagged , , , , . Bookmark the permalink.