Jag har börjat med sökmotorannonsering och PPC

I april bestämde jag mig för att börja med sökmotorannonsering och PPC (pay per click) på allvar och körde igång några kampanjer via Adwords i innehållsnätverket (Adsense) och i sökmotorn samt på Facebook. Jag har nu rullat ett dussin kampanjer i ungefär tre månader med gott gemensamt resultat i alla kanaler (ja även Facebook), så pass bra att jag vågar påstå att det är den högsta timlön jag någonsin varit i närheten av. Alltså beräknat på min nedlagda tid och inte den tid kampanjerna varit aktiva så klart.

Blogga eller inte blogga

Jag har funderat och diskuterat med branschkollegor och bekanta om jag över huvud taget ska skriva om det här på bloggen eller om jag ska köra på i det dolda för att undvika stimulans till konkurrens som i fallet med min redovisning av projektet med mc-försäkringar i början av maj. I det här fallet vad gäller min PPC-satsning har ett par sagt att jag ska strunta i att blogga med andra varit positiva till att jag i alla fall ska skriva något.

Jag är ganska säker på att de flesta som läser den här bloggen känner till att man kan tjäna pengar på PPC-annonsering kombinerat med affiliateprogram så jag valde att i alla fall skriva det här inlägget, men jag kommer inte att gå in på omsättning och resultat som jag tänkte från början, inte heller tänker jag avslöja vilka branscher jag arbetat med. Däremot ska jag i alla fall försöka krydda med några siffror och sammanfatta dessa tre inledande månader med lite problem och erfarenheter från resans gång.

Adwords kampanjer

Likviditetsproblem och risker med PPC-marknadsföring

Egentligen skulle kanske denna bloggposts titel stavas likviditetsproblem. För det är i det särkass största hindret jag haft sedan jag körde igång med mina kampanjer i början av april. Det kostar att annonsera, Google vill ha betalat och Facebook vill ha betalt och de skiter fullständigt i om affiliatenätverket fått betalat av annonsören och jag fått betalat av affiliatenätverket. Detta betyder alltså att jag måste ligga ute med pengar för annonseringen innan jag får betalt av annonsören via nätverket.

Likviditetsproblematiken har inneburit att jag varit tvungen att pausa kampanjer och dra ned på exponeringen för att inte tömma företagskontot som förutom att betala fakturor ska betala ut min lön. Att pausa kampanjer som har bra avkastning på grund av likviditetsproblem är riktigt, riktigt bittert. Du vet att du tjänar pengar men måste avbryta för att det behövs pengar för att tjäna mer pengar. Precis som i andra delar av samhället…

Vad gör man då åt detta?

Alla som någon gång skickat en faktura vet att bara för att ett förfallodatum är angivet så är det inget som betyder att betalningen sker i tid. Detta är tyvärr mycket vanligt förekommande i den här branschen och om annonsören inte betalar affiliatenätverket i tid så kan inte affiliatenätverket betala affiliaten i tid. Man får tålmodigt invänta nästa utbetalningstillfälle och hoppas på att få betalt då.

Ett skolexempel på detta är Mobillån Sverige AB som inte pröjsat Tradedoubler på flera månader nu och detta diskuteras på Webmaster Network [borttagen trasig länk]. Tråkigt och ohanterligt för de som PPC-annonserar och ligger ute med pengar eftersom även statistiken inaktiveras hos Tradedoubler, men också tråkigt för vanliga affiliates som inte får betalt. Jag passar på att nämna direkt att det inte är denna nisch som ligger till grund för den här bloggposten trots att jag driver ett par sajter om snabblån, som bekant.

Lösningen på likviditetsproblemet är så klart att alltid ha en tillräckligt stor kassa för att hela tiden kunna köra kampanjer på full fart och ligga ute med kapital, men det kräver så klart att du hela tiden har statistik tillgängligt över leads och sales från affiliatenätverket. Det brukar inte vara något problem förutom för vissa program hos Tradedoubler som kör så kallad prepayment där statistiken inaktiveras för affiliaten om annonsören inte sköter sin kontobalans. Som fallet med Mobillån Sverige AB jag nämnde tidigare.

Prepayment är kort och gott en totalt värdelös lösning som Tradedoubler kör med för vissa annonsörer. Bortsett från prepayment-annonsörer som inte sköter sin kontobalans finns det så klart alltid en risk att ligga ute med stora summor, risk finns att företag går i konkurs eller nekar den trafik och de sales och leads du genererat. Det sistnämnda är inte helt ovanligt så det är viktigt att den trafik du förmedlar accepteras av annonsören. Marknadsför du en annonsör som inte godkänner en viss typ av trafik, från till exempel Facebook eller Adwords, kan de i efterhand dra tillbaka den provision du genererat, OCH betalt för.

Summa summarum. Se till att ha en rejäl kassa för att kunna hantera släpande utbetalningar från affiliatenätverken samt var noga med att kontrollera med annonsör och affiliatenätverk att den trafik du köper är ok. Och i värsta fall bör du, så gott det går, kontrollera att de inblandade parterna är seriösa och sköts av stabila företag, om man nu kan kallas seriös om man skiter i sina affiliates och betalar fakturorna från affiliatenätverken när det passar.

Resultat och sammanfattning

Nu när jag pladdrat på och gnällt lite om det hårda livet som affiliatemarknadsförare och vilka problem man kan stöta på är det väl läge att lyfta fram det positiva med dessa tre månader. Sökmotorannonsering och PPC har inte varit helt främmande för mig tidigare men jag har mestadels marknadsfört egna webbsatsningar och projekt, ni minns kanske i höstas när jag körde Björn Gustafsson på Facebook.

Den här gången har ju målet varit att få så hög avkastning som möjligt och tjäna pengar på annonseringen och då krävs det ett helt annat engagemang. Det gäller att skriva bra annonstexter, välja rätt sökord och målgrupper, sätta rätt klickpris och budgetar och kombinera allt för att i slutändan göra ett positivt resultat.

Jag utlovade inledningsvis lite siffror. Dessa ROI-värden säger allt och inget egentligen, men det visar i alla fall att jag inte backat ekonomiskt under dessa tre månader.

  • Adwords ROI: 167%
  • Facebook ROI: 42%

Kampanjer på Facebook

Det har hänt att jag fått frågan varför jag hänger så mycket på Facebook och då svarat skämtsamt att jag jobbar på Facebook och mötts av ett undrande skratt varpå jag förklarat situationen och garvet utbytts till “ahaaa går det att tjäna pengar på Facebook alltså?”.

Slutligen vill jag tacka alla grymma resurser som finns på webben och som hjälpt mig en hel del i mitt arbete. För att nämna några är Sylvia Oppenheims Adwordsbloggen riktigt grym, läs den från början till slut om du har dålig koll på hur Adwords fungerar. Googles egna svenska blogg om Adwords är också rekommenderad läsning. Tack också till Anders Granström som svarat på lite nybörjarfrågor och morsan som serverade mig mat vid datorn när jag körde igång med detta vid hennes köksbord i våras.

Nu åker vi vidare och räkna med fler inlägg om PPC och sökmotormarknadsföring framöver. Det är ett trevligt komplement till “vanlig” affiliatemarknadsföring och skapandet av webbsidor som sökmotoroptimeras för att ligga på bra och relevanta placeringar i sökmotorerna och på så vis generera passiva inkomster.

This entry was posted in Sökmotorannonsering and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.